INFORMACIJOS TECHNOLOGIJA

Į navigacijos puslapį Grįžti Sekantis

1.2.3. Įvesties įtaisai

1.2.3.1. Žinoti pagrindinius įvesties įtaisus, skirtus duomenis įvesti į kompiuterį: pelę, klaviatūrą, rutulinį valdiklį (angl. trackball), skaitytuvą (angl. scanner), liečiamąjį padėkliuką (angl. touchpad), šviesos plunksną, vairasvirtę, skaitmeninę kamerą, mikrofoną.


   Pelė
  • Pelė - vieną, du arba tris klavišus turintis mažas kompiuterio valdymo pultelis, kurį stumdant ant specialaus padėklo (arba tiesiog ant stalo) vaizduoklio ekrane juda žymeklis.
    Pelės konstrukcijos pagrindas - masyvus guma padengtas rutulys, kuris sukdamasis perduoda savo judesį dviems koordinatiniams diskeliams.
    Dirbant pelė laikoma rankoje taip, kaip parodyta paveikslėlyje. Kai stumdote pelę stalo ar specialaus padėklo paviršiumi, ekrane juda pelės žymeklis. Galima šį žymeklį laikyti elektroniniu pirštu.
    Šis pirštas rodo į lango vietą, kuri sutampa su žymeklio viršūnėle.
    Windows aplinkoje pelė - labai naudingas ir patogus įrankis, kurį naudojame daugumai operacijų atlikti: paleisti programą, pakeisti lango matmenis ar vietą, nukopijuoti bylą, paspausti mygtuką.
    Paprastai pele atliekami tokie veiksmai:
    • žymeklio stumdymas,
    • spragtelėjimas,
    • dukartinis spragtelėjimas
    • vilkimas pele.
    Žymeklio stumdymas - pelės stumdymas stalo ar specialaus padėklo paviršiumi. Spragtelėjimas - kai pelės žymeklis rodys reikiamą vaizduoklio ekrano elementą, trumpam nuspauskite ir atleiskite kairįjį pelės klavišą. Tai ir bus spragtelėjimas.
    Dukartiniu spragtelėjimu vadinsime tokį veiksmą, kai kairįjį pelės klavišą spragtelsime du kartus paeiliui, stengdamiesi, kad trukmė tarp tų spragtelėjimų būtų kuo mažesnė.
    Vilkimas pele yra veiksmas,kai žymekliu nurodomas koks nors lango objektas ir nuspaudus kairįjį arba dešinįjį pelės klavišą bei jo neatleidus, stumiate pelę.
    Pelė, kaip įvestie įtaisas pradėtas plačiau naudoti kartu su Windows operacine sistema. Iki to laiko kompiuteris paprastai buvo valdomas naudojantis klaviatūra.
    Detaliau apie darbą su pele žiūrėkite skyriuje "Kompiuterio pelė".
   Klaviatūra
  • Klaviatūra - įtaisas su tam tikra tvarka išdėstytų klavišų rinkiniu duomenims įvesti ir kompiuteriui valdyti. Klaviatūra pakankamai gerai standartizuotas įtaisas. Šiuolaikinių asmeninių kompiuterių klaviatūroje būna 101 arba 102 klavišai.
    Kompiuterio klaviatūra – sudėtingas elektromechaninis prietaisas, kuris sukuria specialius elektroninius kodus, kai nuspaudžiamas kuris nors klavišas.
    Kad galėtumėte sėkmingai įvedinėti informaciją klaviatūros pagalba abiejų rankų pirštais, pirštus ant klaviatūros laikykite taip, kad rodomieji pirštai liestų F ir J klavišus.
    Klavišai skirstomi:
    • raidiniai (pvz.: %, >, <, :,;” ir kt.);
    • funkciniai (pvz.: F1, F2….F12);
    • specialieji (pvz.: Esc, Ctrl, Alt ir kt.);
    • skaitmeniniai (pvz.: 1,2 ir kt.)
    • rodykliniai (pvz.: Home, End, Page up ir kt.).
    Detaliau apie klaviatūros klavišų paskirtį žiūrėkite skyriuje "Kompiuterio klaviatūra".
   Rutulinis valdiklis
  • Rutulinis valdiklis (angl. TrackBall), - tarsi apversta pelė, kurios rutulį sukame nykščiu, kitais pirštais ar net delnu. Jis dažniausiai naudojamas vietoje pelės nešiojamuosiuose kompiuteriuose. Jo privalumas - valdytuvas yra stacionarus ir nereikalauja papildomos vietos ant stalo.



   Skeneris (skaitytuvas)
  • Skeneris – skaitytuvas. Skeneriai taškas po taško įveda ir atstato teksto simbolius ar kodus, fotografijas, piešinio linijas, netgi abstrakčią kompoziciją. Taip galima įvesti ne tik piešinius, bet ir tekstinius dokumentus. bet koks nuskenuotas dokumentas yra suformuojamas kaip grafinė byla.
    Jeigu skenavome tekstinį dokumentą, tai reikia pasinaudoti specialia programine įranga, kurios pagalba iš grafinės bylos formato yra atkuriamas tekstinis dokumentas, kurį toliau galima tvarkyti įprastomis teksto tvarkymo priemonėmis.
   Liečiamasis padėkliukas
  • Liečiamasis padėkliukas reaguoja į paspaudimus. Naudojant tokį įtaisą kartu su šviesos plunksną galima į kompiuterį įvesti informaciją arba sukurtą grafinę kompoziciją.
   Šviesos plunksna
  • Šviesos plunksna naudojama nurodyti tam tikrą vaizduoklio ekrano vietą arba ekrane išsirinkti reikalingą valdymo meniu.
   Vairasvirtė
  • Vairasvirtė – tai įrenginys, kuriuo vartotojas žymeklį ar bet kokį objektą kompiuterio displėjaus ekrane gali judinti norima kryptimi. Naudojant vairasvirtę į kompiuterį galima lengvai įvesti trijų matavimų judesio koordinates. Dažniausiai naudojamas žaidimuose.
   Garso įvedimas
  • Audio informacijai įvesti naudojamas mikrofonas.
    Paskutiniu metu, atsiradus pakankamai galingiems kompiuteriams, smarkiai pradėjo vystytis garso atpažinimo metodai ir atitinkama programinė įranga. Atsiranda taikomosios sistemos, kurios leidžia balsu valdyti kompiuterio darbą arba diktuoti į mikrofoną ir atitinkamą tekstą iš karto matyti vaizduoklio ekrane. Netoli ta diena, kai mikrofonas taps pagrindiniu informacijos įvedimo įtaisu pakeisiančiu mums dabar įprastą klaviatūrą.
   Skaitmeniniai fotoaparatai ir Web kameros
  • Skaitmeninis fotoaparatas gali būti panaudotas kaip ir tradicinis, tik jame vaizdas saugomas ne juostoje (kurią reikia išryškinti), bet įmontuotoje atmintinėje skaitmeniniu pavidalu. Tokiu fotoaparatu suformuoti vaizdai gali būti lengvai įvedami į kompiuterį ir toliau apdorojami grafinėmis programomis.
    Skaitmeniniai fotoaparatai skiriasi užrašomo vaizdo kokybe ir maksimaliu paveiksliukų skaičiumi išsaugomu jo atmintinėje.
    Dirbantys internete gali pastebėti, kad kai kurių svetainių puslapiai yra labai interaktyvūs. Tokiam efektui pasiekti galima naudoti mažų gabaritų skaitmeninę kamerą prijungtą prie kompiuterio ir fiksuojančią vaizdus realiame laike. Tokios kameros vis plačiau ir plačiau naudojamos organizuojant internete videokonferencijas ir pan.